Gepost door: marcborgers | 2009/11/09

Zonder e-maildatabase geen resultaat.

@$ Een van de belangrijkste succesfactoren van e-mailmarketing is het versturen van relevante informatie.  Zonder een database met e-mailadressen kan er niet worden gemaild. En zonder een profiel van de ontvanger kan er niet worden gepersonaliseerd en is de content minder relevant. In dit artikel ga ik kort in op het opbouwen en verrijken van een e-mailbestand.

Opbouwen van een bestand.
Veel van de bestaande contactmomenten die je organisatie heeft, kan je inzetten bij het opbouwen van een database, zoals:

  • een aanmeldformulier op de eigen website;
  • tijdens cursussen en conferenties mensen om hun emailadres vragen;
  • in alle uitgaande e-mail de mogelijkheid opnemen zich aan te melden voor de digitale nieuwsbrief op de site;
  • antwoordcoupons  toevoegen  bij  reguliere direct-marketing acties waarop om het emailadres en de permissie wordt gevraagd;
  • Etc.. etc..

Voor zowel consumenten als bedrijven geldt dat er in principe alleen op basis van persmissie gemaild mag worden. Realiseer je dat de bewijslast dat men permissie heeft gegeven bij niet-klanten bij jou (je bedrijf) ligt.

Hoe meer je vraagt, hoe hoger de drempel.
Het is belangrijk vooraf goed na te denken over wat je precies wil weten van de relatie. De regel is: hoe meer informatie er wordt gevraagd bij de aanmelding, hoe hoger de drempel is en hoe minder mensen de gegevens invullen. In de meeste gevallen zijn de minimaal benodigde gegevens: het e-mailadres, het geslacht, de voornaam of voorletters, eventueel tussenvoegsel en de achternaam. Met deze gegevens kan er gepersonaliseerd (op naam) gemaild worden naar de relaties. Als je meer wilt weten, overweeg dan het inschrijfproces in twee delen op te knippen. Vraag eerst de meest noodzakelijke gegevens en sla deze op. Vraag vervolgens bijvoorbeeld na de bedankpagina, de overige gegevens die je belangrijk vindt.

Overigens is het wettelijk verplicht (volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens) om duidelijk aan te geven wat je met de gegevens gaat doen. Denk vooraf dus goed na over je eigen privacy-statement en zet deze  op je website. Geef daarin ook aan dat het klikgedrag de basis vormt voor eventuele (vervolg)marketingacties.

Verrijken
Uit de Marketing Sherpa Email Benchmark 2010 blijkt dat het relevant houden van de boodschap DE grootste uitdaging is van emailmarketeers. In het algemeen leidt personalisatie op naam tot een hogere respons maar bij contentpersonalisatie is dat effect nog groter. Om dit te kunnen doen,  moet je het relatiebestand dus verrijken met relevante gegevens.

Niet alleen de voorkeuren van de klant maar ook het daadwerkelijke (aankoop) gedrag van klanten vormen een basis voor gerichtere e-mailings. Het gebruiken van deze informatie in de communicatie  wordt ook wel behavioral targetting genoemd. Je bericht wordt  relevanter voor de ontvanger en je kan  effectiever  cross- en upsellen. Vanzelfsprekend heeft dit ook een positief effect op de wijze waarop men naar je bedrijf kijkt en wordt de loyaliteit vergroot.  Ook het als trigger voor communicatie gebruiken van relevante gebeurtenissen (event driven marketing) of fases in de relatielevenscyclus hebben dit effect.

Verwijder niet-actieve adressen.
Een actuele discussie is de vraag wat je moet doen met niet-actieve adressen (emailadressen zonder opens en clicks).  Moet je deze mensen blijven e-mailen?  Bijvoorbeeld als een ontvanger al 6 tot 12 niet heeft geopend of geklikt, is het sterk te overwegen deze adressen uit uw bestand te verwijderen. Om deze stelling iets te nuanceren: houd wel rekening met bijvoorbeeld de product levens cyclus, het bestelpatroon van je klanten, het doel van de e-mailing en de verzendfrequentie. Bij producten met een lange levensscyclus zal de koopfrequentie in het algemeen wat lager zijn. De doelstellingen van de e-mail zijn dan anders (loyaliteit, informatieverstrekking) dan bijvoorbeeld bij een e-tailer (sales). Je zou dan wat langer kunnen wachten met het verwijderen van de adressen. Stuur altijd een e-mail waarin je aankondigt te stoppen tenzij zij d.m.v. het klikken op een link aangeven de e-mailing wel te willen blijven ontvangen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: