Artikel uit Emerce 27 november 2009.
In de hele discussie over de impact van social media op e-mailmarketing is er een kleine groep die roept: ‘social media will kill email’ te roepen. Dit is echter grote onzin. In Nederland is er vrijwel geen enkel bedrijf dat zoveel e-mails verstuurt als Hyves. Zonder e-mail zou het succes van diverse vormen van social media aanzienlijk minder zijn. Waarbij ‘social media’ overigens een containerbegrip is. Hyves en Facebook zijn heel andere media dan bijvoorbeeld LinkedIn of Twitter of Flickr of blogs.
Tell-a-friend
In de e-mailmarketing wordt de tell-a-friend (TAF) functionaliteit al jaren toegepast. Virale marketing gaat uit van dit principe. Vaak beperkt dit zich tot het e-mailen van een artikel of uitnodiging naar enkele vrienden. Het is relatief bewerkelijk, want je moet de namen en de e-mailadressen zelf invoeren. Bovendien zitten er juridische beperkingen aan. Volgens de OPTA mag je mensen niet belonen voor het doorsturen van e-mails. De respons van de TAF valt bovendien tegen. Zou het met social media dan beter gaan?
Is e-mail niet ‘social’?
Op het eerste gezicht lijkt e-mail minder ‘sociaal’ dan ‘social media’. Online kun je immers meer ‘delen’, zoals foto’s, video’s et cetera. En er wordt meer gereageerd door je netwerk. De tone-of-voice luistert echter nauw. Commerciële berichten worden er direct uitgepikt.
Opmerkelijk is – zo blijkt uit recent onderzoek van MarketingSherpa – dat bij het delen van relevante online content 78 procent van de respondenten de link e-mailt en slechts 22 procent het deelt via social media.
Hoe kunnen beide kanalen elkaar dan versterken? Bijvoorbeeld door bepaalde social media te integreren in je e-mailings. Zo bied je de ontvangers van je e-mail de mogelijkheid om de content niet alleen door te sturen via een TAF, maar ook op andere manieren te delen. Dit kan door de ‘share this’-functionaliteit op te nemen in je e-mail, zodat ontvangers de content vanuit eenvoudig kunnen doorplaatsen op Twitter, Hyves, Facebook, Delicious of een weblog. Als de mailing relevant genoeg is, zal men hier gebruik van maken. De drempel is bovendien lager dan bij de traditionele TAF, aangezien je geen e-mailadressen hoeft in te voeren. Voeg deze functionaliteiten dus toe en test het.
Nog effectiever is het om e-mail en social media naast elkaar te gebruiken. E-mailcontent kan worden hergebruikt door het te publiceren via social media (of vice versa). Zorg wel voor een actief Facebook- of Twitter-account, zodat klanten of prospects je gaan volgen. Andere mogelijkheid is het creëren van een eigen netwerk via bijvoorbeeld Ning. Bedenk wel dat het erg tijdrovend is steeds relevante content te bieden of de contentproductie te stimuleren. Veel bedrijven hebben al moeite om eens per maand hun e-mailnieuwsbrief vol te krijgen. En toegevoegde waarde is wel een vereiste om mensen vast te houden.
Of dit direct meet omzet oplevert is natuurlijk onzeker, maar je leert er in elk geval veel van. Daarnaast zal het zonder meer een positief effect hebben op de zichtbaarheid en vindbaarheid van je bedrijf. Niet geschoten is altijd mis.
*Marc Borgers is partner bij Borgers&Straathof en Suremail en is schrijver van het boek en de blog ‘Succesvolle e-mailmarketing’
Geef een reactie