Gepost door: marcborgers | 2009/10/26

E-mail marketing wetgeving Belgie vs NL

Via Bert-Jan van Rein van Qamel (www.qamel.nl) bereikte ons onderstaande informatie over de Belgische e-mail marketing wetgeving.

De informatie komt van het Belgische IAB (Interactive Advertising Bureau) www.iab-belgium.be n.a.v. de site http://www.spamsquad.be/nl/misc/about.html/
(Belgische instellingen die gespecialiseerd in wetgeving omtrent e-mail marketing met nauwe contacten met de overheid.)

Verschil België – Nederland:

· De wetgeving die wij sinds 1 oktober in Nederland hebben, is al sinds 2003 van kracht in België.
Deze wetgeving is gebaseerd op de Europese wetgeving. Gebaseerd daarop hebben landen de wetgeving in eigen land bepaald. Daarin zijn verschillen ontstaan tussen Nederland en België: in Nederland (en veel anderen Europese landen) werd de wetgeving namelijk alleen voor B2C toegepast, terwijl in België ook voor B2B. Pas per 1 oktober 2009 is het ook in Nederland voor B2B van kracht.

· De wetgeving is nu dus gelijk in Nederland en België met de volgende uitzondering:
In België mag je wettelijk 1 keer een ongevraagde email versturen. Het doel daarvan moet zijn dat je de ontvanger vraagt of hij/zij in de toekomst voor commerciële doeleinden benaderd wil worden. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief ontvangen, of een mailing. (De logische gedachte daarachter is dat je als je in de eerste plaats niet eens benaderd mag worden, je ook nooit kan aangeven of je interesse hebt in het ontvangen van emails.) Je kunt dus éénmalig een mailingactie opzetten om al je Belgische contacten het nieuws door te geven dat je iets te melden hebt, en dat ze zich via een link kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief. In NL mag dat niet.

De wetgeving:

Je hebt altijd toestemming nodig om mensen emails te versturen van commerciële aard: de opt-in regeling. Uitzonderingen zijn:

  • Als het om klanten gaat. Dan is er een relatie en mag je ook zonder individuele toestemming emails sturen.
  • Als het gaat om generische email-adressen gaat zoals: Info@…

De voorwaarde bij alle emails is dat de ontvanger duidelijk de optie heeft om zich uit te schrijven.

De naleving:

Is er een strenge controle op naleving van deze wet? NEE.

Het antwoord van IAB België was dat het juridisch gezien geen prioriteit is van de overheid om de naleving heel scherp in de gaten te houden. Alleen als er veel klachten binnenkomen over bepaalde organisaties zullen ze maatregelen nemen. Die maatregelen beginnen meestal met een aantal waarschuwingen en vervolgens boetes.

Meer info. vind je in het interactieve marketingbook 2007 van het Belgische IAB. 07_imb_n.pdf

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: